Tuesday, August 19, 2008

SISWA DESAK HAPUS AUKU

Gerakan Mahasiswa semakin hari semakin lantang menyuarakan pendapatnya. Tidak mahu lagi berada di takuk lama. Asyik menjadi robot seolah-olah bahan uji kaji yang tidak pernah selesai. Inilah zaman perubahan. Keberanian mahasiswa mula terserlah. Jiwa-jiwa kental seperti ini kita perlukan untuk memacu Malaysia suatu hari nanti. Perjuangan bukan sekadar perjuangan tetapi disandarkan pada keimanan dan keyakinan yang tinggi pada ALLAH sebagai syarat utama.


NASIONAL Siswa desak hapus AUKU


KUALA LUMPUR: Kira-kira 100 mahasiswa daripada institut pengajian tinggi awam dan swasta yang menggelarkan diri mereka Gabungan Mahasiswa Mansuhkan AUKU (GMMA) berhimpun di luar pintu Parlimen semalam, mendesak Kementerian Pengajian Tinggi memansuhkan Akta Universiti Kolej Universiti 1971 (AUKU).

Mereka yang memakai baju berwarna hitam sambil membawa sepanduk ‘Akta Untuk Kuburkan Universiti’ dan ‘GMMA Bantah Pindaan Kosmetik AUKU’ mula berarak dari Tugu Negara menuju luar pintu Parlimen pada jam 9.15 pagi.

Perhimpunan diketuai Koordinator GMMA, Ridzuan Muhammad bersama kumpulannya yang mahu menyerahkan memorandum setebal sembilan muka surat berhubung perkara itu kepada Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin, berlarutan sehingga dua jam.

Mereka yang dikawal polis, bersurai apabila Ridzuan dibenarkan menyerahkan memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron di lobi Parlimen.

Sementara itu Idris berkata, pindaan AUKU itu akan dibahaskan di Parlimen dalam tempoh terdekat dengan mengambil kira pandangan golongan mahasiswa.

Tapi aku masih di sini. Kenapa langkahan ku tersekat. Adakah diriku terus memberikan alasan tanpa berubah??? Mestikah aku menjadi diriku sendiri.. atau aku harus menjadi seperti yang semua inginkan?? Adakah aku tidak memahami fiqh aulawiyyat??? Adakah aku terlalu mementingkan diri sendiri?? Adakah aku terlalu memandang benda yang kecil?? Sedangkan hakikatnya benda yang besar nak di capai.... Aku keliru dengan diriku... Antara 2 mana yang satu harus ku pilih??? Mestilah nak ku tempuh kedua-dua sekali... Antara luar dan dalam.... ARGGGGHHHHHHHHHHH... keputusan harus cepat dibuat.....

Pernah ku nyatakan pada seorang adik nie..." Akak nak tumpu pada yang luar laa dik..."Jawapannya walaupun selamba ja bisa menikam kalbu ku... " Buang semua yang dalam jantung, hati...organ...." Aku terkesima, betul juga katanya... Aku keciwa lagi amar makruf nahi mungkar dalam kampus tidak mampu aku jalankan sebaik mungkin walaupun dengan kuasa sebagai Majlis Perwakilan Pelajar....

Hmmmm..sedang mencari ilham dan kekuatan agar ku teruskan perjalanan ini.. Ya ALLAH bantulah hambaMU ini....

No comments:

Post a Comment