Monday, December 8, 2008

ERTI KORBAN

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

"Salam aidiladha buat semua"... Ataupun lebih senang jika kita ucapkan "Selamat Hari Raya Korban". Tetapi, Hari Raya Aidiladha ini sambutannya berbeza dengan Hari Raya Aidilfitri.. Mungkin di negeri Pantai Timur sambutannya lebih meriah berbanding dengan Pantai Barat.. Walau apa-apa pun semoga kita dapat menghayati erti sebenar sebuah "pengorbanan". Masing-masing pasti ada tafsiran sendiri tentang apa itu "pengorbanan".

Saya pasti sudah banyak di blog sahabat-sahabat ada menceritakan bagaimana kisahnya terjadi peristiwa hari bersejarah ini. Maka saya sama sekali tidak akan menyentuh bab tersebut. Tetapi, saya lebih tersentuh dengan "korban nyawa" yang berlaku dalam negara Malaysia akhir-akhir ini. Ini mungkin adalah peringatan buat kita manusia biasa yang sering lupa...

KISAH 1: KEJADIAN TANAH RUNTUH




Kematian itu sesuatu yang pasti!! Setiap yang hidup pasti akan mati... Cuma yang kita tidak tahu ialah bila waktunya ajal akan menjemput kita.. Selagi ada hayat dikandung badan sama-samalah meningkatkan amal ibadat agar makin dekat dengan Sang Khalik Yang Agung.

Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan).[29.57]

Kejadian tanah runtuh di Malaysia kerap berlaku dikawasan berbukit. Dan hasil analisis rambang hamba yang dhaif ini, kebanyakkan penduduk di kawasan terbabit adalah ORANG KAYA... Kejadian yang berlaku baru-baru ini semuanya membabitkan RUMAH BANGLO. Pendapat saya, mungkin ALLAH TAALA ingin memberitahu sesuatu pada manusia-manusia ini selalulah mengingati ALLAH, beramal kerana ALLAH, bukan sahaja sibuk mengejar dunia. Dunia ini hanya senda gurau sahaja. Tidak lebih. Sedangkan hakikatnya, negeri akhirat adalah negeri yang abadi dan hakiki.

Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat). [29.64]

Selama ini kita sibuk mencari dan mengejar harta benda dunia, tetapi kita lupa ada golongan yang memerlukan bantuan kita. Kita lupa hendak bersedekah. Mungkin kita memberi sedekah tetapi dihati penuh dengan perasaan riak. Mungkin kita sibuk mendapatkan tender sana-sini untuk keuntungan syarikat, mencantas orang di sana-sini, menyogok "habuan" pada orang-orang tertentu tetapi kita lupa hati dan perasaan orang yang dizalimi itu. Mungkin dalam kesibukan kita mengumpul kekayaan kita lupa mengeluarkan wang zakat yang menjadi kewajipan. Segala-galanya mungkin kerana kita manusia biasa dan harus senantiasa diperingatkan.

Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya Dia lah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan ugamanya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara ugama, ugama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: "orang-orang Islam" semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi orang-orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah). Oleh itu, dirikanlah sembahyang, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dia lah Pelindung kamu. Maka (Allah yang demikian sifatNya) Dia lah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Pemberi pertolongan. [22.77-22.78]

Pada pendapatku, bumi kita ini sudah terlalu tua. Sudah tak larat nak menampung kehidupan manusia yang senantiasa ingin merosakannya. Pencemaran sudah tidak dapat dibendung lagi. udara yang kita gunakan untuk pernafasan hari-hari juga semakin dinodai. Air paip dirumah kita boleh dilihat penuh dengan kelodak. Sejauh mana kecanggihan teknologi pun, kita dah tidak mampu untuk mengatasi semua ini. Akibatnya, manusia sendiri yang akan menanggung atas segala tindakannya. ALLAH dah sebut semua itu dalam AL-QURAN tetapi kita tak nak dengar baik-baik. DEGILLLLLLL...

KISAH 2: BAS TERBALIK

Pagi tadi, saat membelek akhbar harian... Hatiku tersentuh lagi!! Kali ini sebuah bas terbalik dan mengorbankan 10 nyawa..dan 18 lagi cedera. Ya ALLAH, begitu banyaknya kecelakaan menimpa.. bertubi-tubi. ALLAH seolah-olah memberi amaran keras pada manusia.. tetapi, kita masih sambil lewa..



KISAH 3: KORBAN NYAWA DI PALESTIN TIDAK PERNAH BERHENTI???? KITA BAHAGIA DI SINI??
Saya kira buku ini umpama hadiah yang ALLAH berikan untuk menyedarkan diri ini.. supaya tahu erti syukur. Buku yang membuka mindaku satu persatu tentang PALESTIN. Sebelum ini saya bukan tidak kisah tetapi mungkin kurangnya sensitiviti... Terlalu banyak penderitaan yang terjadi terhadap mereka.. Belum pun separuh ku habiskan buku ini.. sesak nafas memikirkan sengsaranya hidup mereka hidup dalam pelarian di tanah air sendiri.. Sedangkan kita bahagia...mewah tanpa sengsara... Alangkah tidak adilnya???
Di sana setiap hari memikirkan tentang kematian... Anak muda di Malaysia buka mata sahaja terbentang luas jalan buatnya memilih masa depan.. tetapi di sana mereka kecil-kecil lagi dah disediakan jalan peperangan.. tiada pilihan dan mereka harus tempuh... Seluruh umat manusia hanya memandang sebelah mata... Sedangkan musuh-musuh ISLAM terus menindas mereka... "Wahai saudaraku, maafkan hamba yang lemah ini"
Di palestin pasti ada nyawa yang terkorban setiap hari... hidup mereka tidak pernah sunyi dengan bunyi bom, tembakan rambang, dentuman bangunan yang dirobohkan... Semuanya telah lali.. "Ya ALLAH kau kuatkanlah saudara-saudara ku disana. Mereka terlalu rindukan kedamaian dan ketenangan"

Terlalu hebat pengorbanan yang mereka lakukan.. Semoga mereka senantiasa dalam redha ILAHI...

Terima kasih pada pemberi buku.. Impian Palestin ini banyak mendidikku...

Pada yang belum membaca, bacalah...




Mungkin kita sebagai manusia yang telah diberi hidayah oleh ALLAH perlu sedar hakikat yang kita ini punya banyak lagi tanggungjawab menyeru manusia ke arah kebaikan dan mencegah ke arah kemungkaran. Kita tiada masa untuk berpangku tangan. ALLAH dah janjikan sesuatu yang pasti buat kita. Balasannya ialah syurga ALLAH. Jangan ada ragu-ragu dihati. Sama-sama persiapkan diri dengan segala yang diperlukan. Tingkatkan diri dengan segala bentuk ilmu dan amal yang mendekatkan diri pada CINTA-NYA.

Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa (akan ditempatkan) di tempat tinggal yang aman sentosa. Ia itu di dalam beberapa taman Syurga, dengan matair-matair terpancar padanya, Mereka memakai pakaian dari kain sutera yang halus dan kain sutera tebal yang bersulam; (mereka duduk di tempat perhimpunan) sentiasa berhadap-hadapan (di atas pelamin masing-masing).Demikianlah keadaannya; dan Kami jadikan kawan teman mereka bidadari-bidadari yang putih melepak, lagi luas cantik matanya. Mereka meminta - di dalam Syurga itu - tiap-tiap jenis buah-buahan (yang mereka ingini), dalam keadaan aman sentosa. Mereka tidak merasai kematian dalam Syurga itu selain daripada mati yang mereka rasai (di dunia) dahulu; dan Allah selamatkan mereka dari azab neraka; (Mereka diberikan semuanya itu) sebagai limpah kurnia dari Tuhanmu (wahai Muhammad); yang demikian itulah kemenangan yang besar.[44.51-44.57]

Sedangkan orang yang tidak mengakui ALLAH dan RASUL-NYA dan ingkar terhadap perintah ALLAH, azab siksa yang amat pedih pasti tidak akan terlepas walaupun dia menyorok ke lubang cacing...

(Ingatlah), sesungguhnya pokok Zaqqum, (Buahnya) menjadi makanan bagi orang yang berdosa (dalam neraka). (Makanan ini pula panas) seperti tembaga cair, mendidih dalam perut, Seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya. (Lalu diperintahkan kepada malaikat penjaga neraka): "Renggutlah orang yang berdosa itu dan seretlah dia ke tengah-tengah neraka."Kemudian curahkanlah di atas kepalanya - azab seksa - dari air panas yang menggelegak". (Serta dikatakan kepadanya secara mengejek): "Rasalah azab seksa, sebenarnya engkau adalah orang yang berpengaruh dan terhormat (dalam kalangan masyarakatmu)" (Kemudian dikatakan kepada ahli neraka umumnya): "Sesungguhnya inilah dia (azab seksa) yang kamu dahulu ragu-ragu terhadapnya!" [44.43-44.50]

Membaca dan menghayati makna-makna firman ALLAH sudah cukup membuatkan hati kita bergetar.. Siksanya azab yang menanti.. Maka, jangan sesekali menyekutukan ALLAH!!!

Semoga semua orang dapat menghayati erti sebenar pengorbanan... Jangan takut korbankan segala yang ada di jalan ALLAH!!!
ALLAHUAKHBAR!!!!

2 comments:

  1. salaam... ya.. pasti ada sesuatu di sebaliknya.. mmm.. buku tu macam menarik je.. nanti share lah ya~

    mm..menurut kajian 'rambang' aku..nonmuslims lebih aware ngan kisah palestin.. macam site palestinethinktank.com... most the writers r nonmuslims... ngan begitu juga kisahnya 'taking boat to gaza'(http://maszleemalik.blogspot.com/2008/11/apa-sudah-jadi.html)

    dr.maszlee kata..
    "next trip akan menyaksikan feri dari Cyprus akan ke sana membawa 200 peserta.Penganjur utamanya ialah kak ipar Tony Blair, mantan PM Britain.

    Saya rasa trip ni hanya disertai oleh NGO2 barat yang mempunyai dana yang tinggi. Setakat ni rakyat Msia dan rakyat Msia tiada lagi yang turut serta.

    Saya rasa elok juga, sebab kalau dari Msia kita agak bias...sebab dari negara Islam. Mcm peserta2 ni ramainya yg bukan Muslim dan dari negara-negara barat sahaja."

    mmm... salaam

    ReplyDelete
  2. klu tgk banyak perjanjian damai yang diusahakan tapi semuanya xbawa apa2 kesan pun... org atas boleh hidup senang sedangkan rakyat terseksa... bekas pres israel sampai sekarang xdak khabar..dengar kata strok.. mungkin kejahatan itu allah dah balas sejak di dunia lagi

    ReplyDelete