Tuesday, December 30, 2008

KEMBARA JEPUN

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Pengembaraan ke negara matahari terbit demi melengkapkan misi GLOBAL LEADERSHIP PROGRAM II satu kenangan yang cukup indah untuk dikongsi bersama. Dulu waktu di MRSM Pendang, memang dah memasang angan-angan untuk mengambil degree di oversea dalam bidang Doktor Sakit Puan target country United Kingdom akibat terpengaruh dengan sebuah novel yang dibaca. Tetapi perancangan ALLAH itu yang terbaik, hamba DIA ini sememangnya tak mampu nak jadi seorang doktor… Terima kasih ya ALLAH kerana memberikan bidang Teknologi Makanan yang lebih serasi dengan jiwaku…

Itu cerita dulu, kini peluang ke luar negara sudah tersedia di depan mata. Maka, untuk apa dilepaskan lagi. Mungkin ALLAH hendak memberi dan mendidik sesuatu untuk diriku bukan untuk orang lain.. Ya hambaMu ini menjadi insan yang terpilih untuk terima tarbiyyah di negara orang. Ku cuba ikhlaskan hati terbang ke Jepun walaupun dalam jiwa ada perasaan sedikit berserabut. Sebab itu kawan-kawan, saya lebih suka diamkan diri waktu disana saat anda semua suka bergurau senda.. Maaf ya!!!

Sebelum ke sana, kami dengan kekuatan 18orang mahasiswa diberikan amanah untuk menyiapkan sebuah presentation berkenaan SUSTAINABILITY DEVELOPMENT from student perspectives untuk dibentangkan di setiap University Tour. Isi kandungan lebih kepada program-program yang telah dilaksanakan sebagai contoh kempen “White Coffin”, “No plastic” dan “Tapau-Mania” yang dijalankan di USM. Dan juga program-program MPP yang menerapkan elemen-elemen pembangunan lestari seperti NRIC, CONVEX 08 dan MINGGU PENDIDIKAN BAGI PEMBANGUNAN LESTARI. Selain itu juga, kita cuba membawa ke sana budaya SUKARELAWAN terutama dalam tragedy bencana alam, kita cuba kenalkan pada mereka program BAKTISISWA supaya mahasiswa disana tahu apa yang mahasiswa Malaysia mampu buat.

The journey start from 3.00pm of 12 December 2008 berkumpul dan bertolak ke lapangan terbang Pulau Pinang. Flight banyak transit disebabkan menggunakan khidmat Thai Airways yang lebih murah kosnya. Dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur memakan masa 55minit sahaja kemudian ke Bangkok, Thailand lebih kurang 1jam 45minit dan akhirnya sampai ke Narita,Jepun selama hampir 6-7jam dalam kapal terbang. The too long Journey. Ini pengalaman pertama waktu dah besar naik kapal terbang, dulu kecik-kecik naik flight dari Sarawak ke Semenanjung ja.. Kalau tak dak gambar pastinya dah tak ingat peristiwa tue. From my imagination, ingatkan best naik kapal terbang… rupa-rupanya sama ja dengan naik bus. Cuma kita di udara, tekanan yang tinggi bisa menyakitkan telinga. Alhamdulillah ALLAH memberi peluang itu. Saat ”take-off” dan ”landing” tak mampu nak pandang ke luar. Pening!!!

Sampai di Jepun lebih kurang pukul 0730pg waktu di sana, sekarang musim winter. Sejuk! Suhu lebih kurang 110C. Sementara menanti bas yang akan membawa ke hotel, masing-masing mencari toilet dahulu. Dr dah cakap toilet kat sini tak dak air. So, semua excited nak explore….

Nak masuk toilet pun kena tengok dulu. Test dulu, macam mana nak guna.. tekan-tekan, picit-picit punat yang disediakan. Siap ada volume lagi.. Haha.. Memang dahsyat kecanggihan toilet. Tapi, nak diungkapkan bersihnya!!!

Tue pasal toilet, sekarang nak basuh tangan plak... Letak sahaja bawah pili, sensor akan detect tangan kita dan keluarkan air. Begitu juga untuk sabun. Letak ja tangan kat bawah tu. Jimat tenaga. Tapi, orang jepun xder laa gemuk walaupun banyak guna mesin sebagai alat bantuan.

Mungkin disebabkan budaya diorang yang jalan laju untuk tidak membuang masa. Tenaga banyak dialirkan ke situ. Kemudahan public transportation sangat lengkap di Jepun. For the whole country, lengkap. Di sana ada 32jenis train.Nak p mana-mana senang dan masa ketibaan train sangat tepat. Lambat sikit, tinggal. Sebab tu mereka sangat menepati masa. Berbeza dengan budaya di Malaysia, yang terkenal ”janji Melayu”... Biasalah kalau meeting start pukul 9, kadang-kadang pukul 9 baru nak gerak dari rumah. Ingatkan diri juga... Time to changes for better future.

Keluar dari airport naik bus… Lagi satu nak bagitau kat sana kena pakai seat belt dalam bus. Bagus betul diorg punya safety prevention. Kat sana susah nak jumpa sampah. Dr bagitau gaji tukang sapu sampah antara gaji yang mahal juga, 1jam 1000yen bersamaan RM40. Keadaan disana, orang yang kerja bawahan nie punya gaji yang tinggi sebab itu mereka sangat mencintai kerja mereka dan sangat bersungguh-sungguh.

Sepanjang perjalanan ke hotel, boleh dilihat lori-lori di Jepun nie sangat bersih sampai berkilat!! Dahsyatkan??? Tapi, itulah kenyataan... Sangat berbeza dengan Malaysia... Mungkin pimpinan negara lepas nie boleh fikirkan macam mana caranya nak jadikan Malaysia nie bersih, solid waste kurang, environment nyaman dan sebagainya.

Jepun baru sahaja lepas mengalami musim luruh, maka masih boleh dilihat daun-daun kekuningan dan banyak naked trees. Mesti keadaan tue sangat cantik. Subhanallah... Negara yang punya empat musim dan negara yang punya dua musim(hujan dan panas) mesti sangat berbeza. Keadaan environment akan sangat mempengaruhi teknik penjagaan alam ini.

Dah terlalu panjang..nantikan siri berikutnya...
Sori xdapat nak letakkan picture...

No comments:

Post a Comment