Saturday, November 15, 2008

SETIAP ISI HATI

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Pagi tadi exam: paper ke3 dari 4..... Alhamdulillah dah selesai. Petang terus ja start motor balik RUMAH... sebab utama pilih USM...sebab dekat dengan RUMAH... Dan sesungguhNYA DIA maha tahu yang terbaik buatku.... Terima Kasih, wahai TUHAN...... KAU tak pernah kecewakan aku.... Didiklah diriku menjadi hambaMU yang tahu bersyukur....

Bukan itu pokok ceritanya.....

Alhamdulillah hari ini kita mampu menarik nafas lega kerana dipilih berada di jalan yang ALLAH janjikan balasan syurga...

Firman ALLAH:

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?
Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.
Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman
(surah as-saff , ayat 10-13)
Jika direnung kembali diri manusia ini... ada yang bertuah ALLAH pilih lahir dalam keluarga yang sepenuhnya mengamalkan ISLAM, ada yang anak kepada TOK IMAM, TOK BILAL, TOK GURU, USTAZ... USTAZAH... dari kecil sudah dididik dengan tarbiyyah islamiyyah... Besarnya juga seharusnya menjadi permata-permata yang menegakkan agama ALLAH. Ada yang diberi peluang mendapat didikan ISLAM secara FORMAL... Ada juga yang dilahirkan dalam kelompok yang jahil dan ALLAH berikan hidayah untuk mengenal cintaNYA, mengenal ISLAM dari kosong sehingga menjadi insan yang sangat bermanfaat pada ISLAM malahan lebih dari manusia yang ISLAM yang diperolehi dari keturunan.
Ramai juga dari kita ahli jamaah yang mana dulunya, insan yang biasa-biasa saja. Tetapi dengan izin dariNYA memberikan kita sedikit sinar HIDAYAH, kita sekarang menikmati nikmat IMAN dan ISLAM sepenuhnya.
Pernahkah kita terfikir, mungkin sinar HIDAYAH itu datang dari doa mustajab seorang ibu... mungkin bapa... tak mustahil dari seorg cikgu untuk anak didiknya ....sahabat yang menyayangi kita.... mungkin juga dari bakal suami atau isteri yang sentiasa mengharapkan kebaikan untuk diri kita. Dengan untaian doa yang tiada putus-putus ALLAH mendengar dan memperkenankan. Bertuahnya diri kita, ada insan-insan yang sentiasa mendoakan yang terbaik buat kita.
Tapi sekarang ini, kita keluh kesah jika anak usrah tak consistant datang usrah, mad'u kita melarikan diri... orang yang kita tegur,kita nasihat tak nak berubah.... Kita cepat sangat putus asa... Sedangkan kita tahu hakikat HIDAYAH itu milik ALLAH. Dan kita hanyalah harus berusaha... dan usaha yang sering kita tinggalkan "doakan untuk mereka".
Firman ALLAH
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.
surah al-baqarah (ayat 186)
setiap kali membaca surah ar-rahman pasti aku akan terhenti di ayat yang ke-29
Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)!
tergamam...
semoga ALLAH kabulkan doa kita.....
mintalah pada ALLAH, rayulah pada DIA... kerana DIA mengetahui setiap isi hati kita....
p/s: ada lagi sambungan dan olahan isi yg nak tulis... Tapi buat masa ini cukuplah dulu

No comments:

Post a Comment