Friday, December 26, 2008

LAPORAN LATIHAN PERINDUSTRIAN TEKNOLOGI MAKANAN

HARI : 26 DECEMBER 2008

For this morning, my father hantar pergi keje sebab xbrani nak bawa motor tanpa spek... (spek hilang di Jepun, dan balik Malaysia pun terus p jalan-jalan lagi maka, masih belum ada kesempatan). Waktu tiba dah 7.57pagi.. Terus naik atas pejabat..But, masih gelap. Orang tak datang lagi.. Pelik juga...tapi x apalah. Kat bawah dah ada pekerja... Dan tanpa membuang masa beramah mesra dengan mereka.

Pekerja-pekerja yang berada di sini dari operator, kerani, ketua setiap bahagian dan macam-macam lagi. Sempat jumpa dengan bos no 2 sahaja, Encik Rahim… Bos sebenar belum masuk lagi. Diorg semua baik-baik. Dan yang paling best, semua adalah muslim. Bukan bermaksud aku gemar mendiskriminasikan golongan bukan muslim. Tetapi, yang lebih penting untuk dinyatakan ialah aku sangat konfiden makanan yang dibuat halal dari tangan orang ISLAM!!!

Alhamdulillah….

Sebab bos xsampai lagi akak2 kat sini bagi laa diriku membuat kerja-kerja kerani.. Rasa macam kelakar sebab bukan bidang aku. Tapi aku buat sahajalah lagipun diorg mintak tolong… sedekahkan sedikit tenaga… Aku mula tulis nama setiap pekerja dekat punch card pastu siap salin data-data pembekal.. Hmm..banyak juga.. Pembekal tepung, ayam, daging, rempah ratus dan macam-macam lagi… Bestnya berniaga.. Xsabar rasanya nak ada kilang sendiri..produk sendiri… Dah mula berangan-angan la… But, kna kumpul duit banyak-banyak. Tapi yang pentingnya berniaga ikot sunnah nabi dan lagi2 penting kita kna jadi pembekal makanan halal.

Aku diberi sebuah meja.. Ada computer, sebab tu boleh menulis. Kalau x jangan harap. Ada wireless, but aku xreti linkkan. Segan nak Tanya.. Hehe…( sebenarnya ada problem skit, xdak orang mai repair lagi). Dah boleh menulis nie lebih daripada cukup. Sempat juga aku masuk bahagian production kat bawah.. Bersihnya!!! That’s are the first impression… Ada 2 bahagian. Production A dan Production B. Bahagian A untuk buat produk-produk roti. Hari ini ada dua jenis roti, roti canai dengan roti capati. Menurut Kak Yati- ketua bahagian production diorg(pekerja2) dah memang mahir..Setiap pekerja harus buat 1 guni produk sehari.. Hmmm, banyak tu. Kalau aku hehe pasti xmampu. Pagi aku masuk diorg dah mula adunkan tepung dengan planta, telur… Nampak macam senang..but aku perhatikan ja. Tolong sikit2 yang mana ptot.

Di bahagian A ramai pekerja muda-muda lagi. Di bahagian B pula banyak makcik2 sebab bahagian B lebih kepada bahan basah. Di bahagian ini buat inti untuk roti kebab. Hari ni buat 3 jenis ini 1-rempah ratus digaul dengan daging mentah 2-rempah ratus digaul dengan ayam mentah 3-sambal sardine… Hmmm, aku dapat tengok mesin kisar, blander yang agak besar berbanding dekat lab TI. Tapi, satu masalahnya ialah packaging masih lagi secara manual….

Kilang nie masih ditahap IKS… so, need time to become a stronger company…

Dalam pukul 11pagi, baru bos masuk… Huhu.. Dia jumpa aku dan kak yati.. Dia Tanya…kalau aku di hantar ke restoren nak tak?? Hehe..mesti la nak!!! Aku pun dapat rasa bosan kalau aku duduk tanpa membuat apa-apa(boleh buat apa-apa contohnya tolong operator-operator tapi kalau hari2 benda sama…jenuh. Latihan Industri ini untuk belajar sebanyak mungkin. Sebenarnya kilang ini join venture dengan E & W. Aku pun kurang tahu apa sebenarnya…. Produk-produk syarikat ini ada juga yang dieksport. Tapi, kuantiti masih sedikit. Dan yang pastinya produk kilang nie boleh didapati di seluruh rangkaian R & R lebuh raya utara selatan sampai ke Tapah… Syarikat ni nama AZLA. Haha…jangan lupa p rasa!!! Kemungkinan besar after this aku juga tidak terlepas dari rotate setiap cawangan kilang nie...

1st day my work, aku diberi task R&D. Masya-ALLAH rasa macam xlayak ja. Kna buat research untuk rendang daging untuk masukkan dalam roti pita. Hmm, agak mencabar.. untuk kekalkan rasa rendang dalam masa yang sama cuba untuk masukkan bahan yang lain juga. Now, I am start thinking what to do?? Macam kna tanya lecturer ja… Dr. tolong saya…

For the whole day, alhamdulillah banyak benda baru yang aku belajar. Dan aku mula merasai susah juga untuk buat semua kerja nie. Hari pertama biasa-biasa lagi. Lepas-lepas nie belum pasti aku akan dapat balik pukul 5petang lagi... Aku akan selalu bersama Kak Yati... Dia dah bagitau kadang-kadang pukul 8malam baru boleh balik... Jeng-jeng... Aku mula berfikir, apakah keadaan aku jika bekerja begini after grad... after ada keluarga... Hmm, senang lagi kalau belajar ja...

Hari nie sengaja aku pakai baju kurung dengan tudung labuh... Soalan yang bos tanya after berjumpa, awak boleh pakai seluar ke x?... Aku senyum ja… Memang keadaan kilang agak kurang sesuai untukku pakaian yang berkain nie.. Perlu masuk dalam freeze,perlu masuk kat tempat pemprosesan...aktiviti agak lasak.. Apa-apa pun yang penting harus menutup aurat... Ku kira cabaran makin mencabar... Ya ALLAH bantulah hambaMU...

3 comments:

  1. Salam

    Kakak. Hi. Sudah bagus kalo dah masuk line R&D. Aku cadang, ko mintak jer task dari bahagian R&D bebyak... baru bole develop skills tu nanti. Dengan research saja bole cepat maju insyallah. signifikan ke ape yang aku cakap?

    budak baru belajar,
    firaqness

    ReplyDelete
  2. salam...anggap sj stiap pekerjaan adlah 1 ibadah..bkan shj dpat keberkatan dlm bekerja malah juga dpt merasa kemanisan bekerja tue... :)

    ReplyDelete