Monday, June 2, 2008

BINGKISAN RASA

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Terasa begitu bersyukur dengan pemberian ALLAH selama ini yang banyak mendidik diriku ini. Dari insan biasa yang hanya tahu hidup di dunia ini untuk teruskan kehidupan dan sampai saatnya pergi menghadap tuhan. Kini ku sedar hidup itu bukan semata-mata makan,tidur,belajar,kahwin,anak,kereta,rumah then mati... Tetapi lebih dari itu, hidup ini ALLAH berikan saatnya untuk kita kutip sebanyak mungkin bekalan untuk di bawa ke negeri abadi. Dulu dengan doktrin masyarakat umum: agama itu sembahyang,puasa,zakat,haji maka lengkaplah... Tetapi sebenarnya besar tanggungjawab KHALIFAH dan HAMBA ALLAH ini. Kekadang terasa tidak mampu ku lalui semua ini.. Patutlah tatkala ALLAH turunkan wahyu pada gunung...gunung teramat takuuuuuuuuuut hingga berkecai berai jadinya...kerana AMANAH itu amat BERAT.

Alhamdulillah ALLAH kenalkan hambaNYA ini akan jalan tarbiyyah. Pintaku YA ALLAH, pimpinlah aku ke arah jalanMU yang lurus dan diredhoi.

Alhamdulillah kini, aku juga mula mengenal erti perjuangan MAHASISWA setelah hampir 8bulan memegang taklifan sebagai EXCO AKADEMIK,KERJAYA DAN MASYARAKAT MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR SIDANG 07/08. Masa-masa yang berlalu sebelum ini terasa seakan terbazir begitu sahaja tanpa ada perubahan yang ku idam-idamkan selama ini. Harapannya akan ku tinggalkan jejak yang 'baik' sebelum menamatkan kontrak sebagai YB.

Besar cabarannya berada di post wasilah kerana kita berkerja bukan dengan orang yang memahami kita tapi kita dikehendaki memahami mereka. Setiap cabaran itu indah dan banyak mengajar erti kematangan. Aku ini hanyalah insan yang lemah,hina, dan terlalu kerdil yang mampuku lakukan bersama 'kakak-kakak satu saff kepimpinan MPP yang sefikrah- KAK MAS,KAK GAYAH dan KAK EJ serta tidak ketinggalan muslimin yang senantiasa support kami USTAZ AZHARI' menitipkan tazkirah-tazkirah peringatan bersama setiap kali meeting. Sengajaku letakkan kitab suci Al-Quranku di Pejabat MPPUSM harapannya adalah yang sudi membuka dan membelek, hiburkan hati yang resah gelisah dengan mengalunkan ayat-ayat suci. Tapi,sayang belum lagi. Insya-allah mungkin suatu hari nanti. Siapa tahu..... Yang ku kasih dalam pimpinan MPPUSM sahabat-sahabat yang se-portfolio yang begitu bertanggungjawab dan sangat komited dengan kerja kami bersama. Terima Kasih ya pada sahabatku, saudara MOHD NAQIUDDIN dan ENGKU ARIF. Walaupun berbaza fahaman tetapi mereka sangat sporting, yang penting kita laksanakan amanah yang ALLAH beri ini. Semoga kita sama-sama terus diberi taufik dan hidayah ALLAH di atas muka bumi ini...

Pada KAK ATI, KAK LAILA, KAK NURUL, KAK ZAKIAH antum pun mampu jadi muslimah yang baik.... Sama-sama kita jadi srikandi ummah ya. "Tangan yang menghayun buaian mampu menggoncangkan dunia". Secara fitrahnya, setiap insan suka kepada kebaikan. Sama-sama kita cari jalan hijrah ke arah yang lebih baik. Sesungguhnya aku mengasihimu kerana kamu juga saudaraku..... Pintaku tutupilah aurat sesempurna yang mampu, jagalah dirimu dari sentuhan insan-insan yang haram bagimu... Beramallah dengan ilmu itu, jangan sekadar berlegar di bibir sahaja....

Pada RAMA... saya suka debate dengan awak!!! Awak telah membuka mata saya... Yes, kita boleh jadi PEJUANG MAHASISWA. Congrate boleh maintain pointer every sem 3.9... jika ada rezki mesti awak boleh dapat ANUGERAH NAIB CANSELOR. Be struggle for CONVEX'08.

Pada CHE MAT, YDP MPPUSM 07/08... hidup ini perjalanannya panjang sekali. Tetapi lebih indah jika perjuangan ini kerana ALLAH... Jangan terlalu 'ego' ya. Dan mintak sangat-sangat alert laaa dengan keadaan. Kadang-kadang kita xperlu jadi macam budak-budak untuk tarik perhatian orang lain. But, kita mesti jadi diri kita sebab kita PEMIMPIN.

Pada sahabat sepimpinan MPP yang lain, mintak maaf jika xdisebutkan... Hehe.. Rmai sangat. Tidak kiralah kampus kejuteraan mahupun kampus kesihatan. Harapannya kita mampu laksanakan yang terbaik untuk amanah ini. Rakyat Mahasiswa USM perlukan kita..... Masa berbaki sedikit sekali, moga-moga momentum kelajuan akan ditingkatkan semaksima mungkin, bagi melahirkan gerak kerja yang jitu dan unggul.

No comments:

Post a Comment