Tuesday, June 3, 2008

GATHERING OHHH GATHERING

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Sekarang nie sahabat-sahabat lama kat MRSM PENDANG sibuk membuat persiapan gathering REUNION kitaorang yang ke entah berapa kalinya... aku jeer yang xsempat nak update hubungan dengan mereka. ...sibuk sangat ka? Jawapannya TIDAK!!!

Apa khabar agaknya mereka ya?

Gathering yang dijadualkan berlangsung 19jun nie bertempat di GENTING...sebenarnya amat berat untuk aku pergi.. Bukan kerana xdak hati nak p. Tapi, ader amanah yang lagi besar harus ku laksanakan. Kehidupanku bukan lagi seperti dulu... Maaf ya kawan-kawan! Terima kasih pada DILAH yang sudi mengajakku, maknanya dia xpernah lupa padaku.

Kenangan saat-saat kita bersama pasti termaktub dalam kotak memoriku ini. Ingat lagi geng 13! Kita adalah insan yang masuk paling lambat dalam maktab yang tercinta tu. Betapa susahnya nak survive. Tapi, apa-apa pun kita mampu habiskan masa 2tahun di sana dengan sebuah kejayaan yang manis untuk diingati. Sekarang ini semuanya bertebaran seluruh Malaysia membawa diri mengutip ilmu untuk masa depan yang lebih baik. Pada x-ciubmate yang tersayang, BET, MUN n DILAH.... dan x-ciubmate import HANI.... Aku rindu saat bersama kalian. Sejarah pada tahun 2004 hahaha....kita sama-sama dengar keputusan pilihan raya umum ke-11 dalam bilik bertemankan radio kecik. 2-BN dan 3-PAS...Wah hangat betul suasana ketika itu, semangat berkobar-kobar nak lihat parti yang disokong menang. MUN siap tampal lagi poster PAK LAH kat loker. Fuuuhhhhh tension. Masa tue BN menang besar...pembangkang kalah. Tapi,sekarang pembangkang dah tunjukkan taringnya. Semoga kejayaan yang ALLAH kasi ini makin menjadikan pendokong dan penyokong semakin dekat dengan-NYA. Dan amanah yang ditanggung sekarang moga-moga mampu dilaksana. Ameeeen. Lagi tinggi tingkat iman kita,lagi besar ujian ALLAH itu.

Di maktab yang serba indah itu, baru ku kenal erti tarbiyyah. Syukur tidak meneruskan hasrat untuk balik ke sekolah lama pada awalnya. Al-maklum 1st time duduk asrama. Tidak biasa lg suasana baru.... MAMA siap buat air penawar lagi. Katanya, mama bersyukur walaupun kak long xdapat keputusan SPM hebat macam sahabat-sahabat kat sek lama tapi kak long dah banyak berubah. Berkat doa mama jugak.....Dididik dengan pakai stokin,tudung berjahit,solat berjamaah membuatkan diri ini makin cinta pada ISLAM. Punyai guru-guru yang betul-betul berjiwa pendidik buatkan azamkan belajar semakin tinggi. Pada CIKGU BAZLI, yang selalu bagi tazkirah yang menenangkan jiwa. Saya rindu nak dengar lagi. Setiap kali kelas bermula pasti kita akan berselawat 3x. Sapa masuk lambat. hahah....maka berselawatlah kamu di depan kelas depan semua orang. Serik.... Masa terus diisi dengan pengisian yang best. Separuh masa lg cikgu ajar Add Math. Alhamdulillah kini,ku mengerti kenapa cikgu buat begitu. Sapa-sapa yang mengantuk time cikgu ajar pasti tidak lepas dengan minyak attar yang wangi tu. Mula-mula aku memang xboleh terima tapi lama kelamaan jadi biasa. Bukan setakat sorang ja kena bahkan satu kelas. Tiba-tiba ja semerbak bau-bauan bertebaran di serata pelosok blok menengah atas. Confirm semua orang tau, Cikgu Bazli!!!

Dapat bapak HOMEROOM masa F4, CIKGU IBRAHIM...best sangat!!! Sebab dapat UMI jugak. Ktorang selalu pau cikgu. Hehe. Bersama ILIYA,HAJAR,HASNAH,DILAH,AZA...hehe xingat sangat sebenarnya. Yang laki pulak... BIIN,
YUS, AMIRUL, PEEH,BOB....maaf klu xtersebut. Selalu wat makan-makan. Time g outing kat SP plg best. Hehe balik-balik kecoh bumbung dah xdak. Maktab kita dilanda ribut. ALLAH selamatkan kita semua. Alhamdulillah xdak sapa yang cedera. F5 dapat bapak HOMEROOM seorg USTAZ ZAINAL. Hmmmm, bla difikirkan kembali, ALLAH dah rancang hidupku begitu indah.. Memang dah terbentang jalan tarbiyyah. Cuma waktu itu aku belum memahami.

Kat situ juga, masing-masing sibuk cari pasangan. Hehe... Agak-agaknya untuk hidup semati kot... Memang klakar klu di imbas 'cinta monyet' itu. Pasti ku juga terkena sindrom itu... Mujur ALLAH cepat sedarkan aku akan CINTA HAKIKI yang lagi abadi. Dan kerana kenangan itu juga,aku xbisa lagi dengan budaya COUPLE. Kepada kalian yang terjebak, taubatlah...kerana semua itu HARAM. Juga untuk ingatan diriku yang dhaif ini.

Yang palingku ingati, ZAITON terima kasih ya sebab mengajarku sembahyang tahajud. Moga-moga terus istiqamah.

Kalian tahu, baru-baru ini alhamdulillah sampai juga kaki ku bumi PENDANG kita sama2 belajar erti kehidupan dulu menaiki moto sahabatku, JANNAH bersama ukhti FARAH ( Timb. Pengerusi Perhubungan dan Penerangan Kampus Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Sains Malaysia) hasratnya nak jumpa CIKGU ANAS( rupa-rupanya dia adalah bekas Yang Di-Pertua Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Sains Malaysia sidang 99/00) maka banyaklah ilmu baru dunia kepimpinan ku perolehi membincangkan projek yang bakal dilaksanakan antara MRSM PENDANG-PERSATUAN MAHASISWA ISLAM UNIVERSITI SAINS MALAYSIA untuk kecemerlangan adik-adik yang bakal menduduki SPM tahun hadapan. Kuat sungguh usaha cikgu-cikgu sekarang untuk naikkan nama maktab. Sekarang dah banyak berubah. terkedu aku, tatkala menjengah masuk. Menyapa 'PAK CIK GUARD' zaman kita dulu. Dia masih di situ sedang kita terus berlari mencari ilmu buat bekalan sepanjang hayat. Maktab kita penuh dengan papan tanda MEMUJI ALLAH!!!! Bangga aku menjadi warganya suatu ketika dahulu. Adik-adik ku lihat jernih sungguh wajahnya. masih suci. Dan didikan ISLAM begitu teguh dalam diri. Insya-ALLAH, inilah permata-permata ISLAM yang ditunggu-tunggu dunia luar.

Waktu ku sampai CIKGU IBRAHIM yang sambut... Wah... rindu benar aku zaman sekolah dulu. Waktu itu musim peperiksaan. Menjengah masuk ke dalam bilik guru, bersalaman dengan semua cikgu-cikgu walaupun tgh busy tanda kertas. Mereka layanku begitu baik sekali. Seronok!!! Kalian sahabat-sahabat 3rd BATCH MRSM PENDANG, jomlah pulang beramai-ramai ke maktab yang tercinta itu. Ramai yang ingin lihat kita kembali menabur jasa, kembalilah ya!!!! Banyak yang boleh kita lakukan, harapannya boleh dibincangkan di gathering nanti. Walaupun, diriku tiada.

Kepada sahabatku, ku rayu, inginku lihatmu seperti dahulu.... Sakit mata dan hatiku melihat perubahan yang berlaku... Ku sedar semua hidayah milik ALLAH, tapi kalian telah ditarbiyyah dengan acuan yang cukup sempurna. Kenapa mesti tinggalkan semua itu... Kehidupan kita xlama..esok lusa mungkin kita dah tiada di alam fana ini. Bersama berpaut pada tali ALLAH.....

p/s: kepada penganjur program himpunkan alamat e-mail sahabat-sahabat ya!!! Kirim salam pada semua. Terima kasih.


Sekadar coretan hidup maaf jika ada yang terluka.

No comments:

Post a Comment