Sunday, June 15, 2008

BERITA TERBARU BADAN BERTINDAK MAHASISWA NEGARA


Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Telah tercatat sejarah baru dalam dunia gerakan mahasiswa apabila satu konvensyen telah berjaya dilaksanakan oleh Badan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN) yang menghimpunkan pemimpin mahasiswa Pro-M dari segenap pelosok kampus tanah air baru-baru ini. Program yang julung kali diadakan ini dilihat sebagai satu momentum kebangkitan mahasiswa. Ini merupakan isyarat pertama kepada sesiapa yang cuba menghalang atau menyekat suara mahasiswa, anak-anak muda ini jiwanya kental, punya semangat yang luar biasa walaupun hanyalah insan biasa, sekali mara tidak akan berundur!

Pemberian nafas baru kepada BBMN dengan perlantikan Presiden Mohamad Hilman Nordin, mahasiswa tahun 3 Fakulti Kejuteraan Universiti Malaya di samping mengetengahkan muka-muka baru dunia kepimpinan mahasiswa dalam barisan hadapan BBMN diharapkan dapat mencetuskan gelombang kebangkitan mahasiswa dalam memimpin perubahan arus ini.

Konvensyen yang diatur penuh padat dengan aktiviti-aktiviti percambahan minda telah berhasil membuka mata pemimpin mahasiswa yang hadir secara keseluruhannya. Antara perkara baru yang didedahkan kepada pemimpin muda ini berkenaan dengan cara membezakan format memorandum, kenyataan akhbar, respon isu dan sebagainya. Banyak juga isu-isu semasa yang berkaitan dengan mahasiswa mahupun negara ataupun antarabangsa telah dibedah dengan begitu baik untuk kefahaman mereka. Ditekankan penggunaan media massa sebagai satu wadah untuk menyampaikan serta menyebar luaskan perjuangan mereka. Masing-masing telah dibentuk untuk menjadi seorang yang responsif, sensitif dengan keadaan, berani mengeluarkan pendapat dan yang pasti bukan ‘pak turut’ semata-mata. Dengan adanya peserta dari pelbagai kampus serta berbeza.lapangan disiplin akademik serta pengalaman semuanya di satukan dalam program ini dan perkongsian pintar telah berjaya dijalinkan.

Peserta turut di bentangkan dengan kertas kerja “Pemimpin bukan sekadar populis” yang mana menyentak jiwa-jiwa ini untuk berubah menjadi pemimpin yang sejati yang diterima di setiap lapisan masyarakat bukan dan sekadar popular semata-mata tetapi yang lebih penting kehadirannya dirasai setiap orang. Slot yang terakhir “Bersedia memimpin perubahan” meninggalkan kesan yang cukup mendalam kerana pemimpin muda ini ingin mencipta sejarahnya sendiri, tidak lagi mahu terikat dengan kisah-kisah silam.

Respon daripada peserta yang hadir apabila tamat sahaja konvensyen, kelihatan muka-muka bercahaya, penuh dengan semangat dan iltizam baru untuk menggegarkan Malaysia dengan suara mahasiswa. Antara komen peserta mengenai konvensyen; Hazirah Abdullah UPM “segar dan penuh semangat, ada roh perjuangan yang mengalir laju, ketakutan sedikit demi sedikit menyinsih dan yang tinggal hanyalah darah pejuang YB muda”. Diikuti dengan Siti Yusnita Ahmad USM “sebuah program yang berinfomasi, tidak sia-sia datang” manakala Mohammad Pazly UTHM menyatakan banyak perkara yang dipelajari dan rasa kekuatan itu menyerap apabila bersama rakan-rakan seperjuangan. Majoriti peserta amat berpuas hati dengan konvensyen ini yang membawa kesatuan pemikiran dan tindakan pemimpin pro-M untuk maju ke hadapan.

“KEBANGKITAN MAHASISWA, MEMIMPIN PERUBAHAN”

3 comments:

  1. ros,
    Pro-M tue ringkasan untuk Pro-Mahasiswa. Wadah kita supaya lebih dekat dengan mahasiswa. Lebih kurang layan kepada Aspirasi...senang cite..

    ReplyDelete